Bunadnæringa er ei kulturnæring. Men hva betyr det? En innfallsvinkel er å se kultur eller tradisjon som en råvare, der produsentene kommersialiserer tradisjonselementer og utnytter kulturen for å skape produktet. Dette er en bærebjelke i bunadnæringa som bygger på revitaliseringsprosesser der kunnskap om gammel draktskikk inngår som et viktig element. Men bunadnæringa står også i et mer tosidig forhold til den kulturen den er en del av. Det dreier seg ikke bare om enkel kommersialiering av kulturelementer. Samtidig som produsentene kommersialiserer kulturen, bidrar de også selv til å gjenskape og fornye kulturarven. 

Bli med inn i Bestestova vår

Der kan du som abonnerer få din egen nøkkel inn til en verden av artikkelstoff om temaet vi brenner for: Bunader og folkedrakter!

I Bestestova kan du altså kose deg med interessante artikler, og flotte fargebilder av praktfulle bunader og folkedrakter.

I Magasinet BUNAD har vi opp gjennom årene fått møte de fremste innenfor fagområdet vårt, både tilvirkere og historikere. Nå har vi samlet også dem i Bestestova, og der kan du få møte dem.

Hjertelig velkommen inn!

Bli medlem
  • Arkiv fra 37 utgaver siden 2004
  • Ubegrenset tilgang til digitalt innhold og arkiv
  • To utgaver a Magasinet Bunad pr år
  • Årlig temabok

499,- per år