Det viste seg imidlertid å bli en løsning på problemet: Hilde søkte om Statens Kunstnerstipend i kategorien folkekunst. Lykken sto henne bi, hun fikk innvilget søknaden, og i 2000 kunne hun starte på det spennende prosjektet.
– Når man nærmer seg et slik arbeid, må man på forhånd bestemme seg for om det skal bli en nøyaktig kopi, en museumskopi, eller en noe løsere kopiering. Jeg mener, utfra mitt kjennskap til historisk håndverk, og norsk draktsølv spesielt, at det var et viktig poeng å nettopp ikke være for bundet av utgangspunktet. Det finnes tre kjente «sølvtrøyer», og ingen av dem er like. Det ligger i folkekunstens natur å lage gjenstander som lever opp til idealet om variasjon i detaljene, men en konservatisme i uttrykket. Derfor valgte jeg å lage en brudedrakt tilsvarende mitt forbilde, og ingen direkte kopi. Denne vurderingen er jeg sikker på at jeg har forståelse for hos mine forgagne sølvsmedkolleger, sier Hilde.
Lad, sølvtrøye, belte og Agnus Dei ble presentert første gang under et bunadsarrangement på Norsk Folkemuseum i 2002, i forbindelse med et foredrag Aagot Noss holdt om brudedrakter. Senere ble det utstilt på Bø Bygdemuseum i Telemark.
– Jeg har samarbeidet med Elin Lintvedt fra Kongsberg som har sydd trøya. Hun rådførte seg med Kari-Anne og Thea Glimsdal, og fikk sistnevnte til å ta mønster fra en av sølvtrøyene på museet. Så laget hun først en lerrets-modell, så ei trøye i grovt håndstampet vadmel. Disse fikk hun kommentarer og tips til forbedringer på, og tilslutt sydde hun ei trøye for hånd i fint klede. Trøya har gul silkebrokade i kragen og rødt klede under malespennene. Den er et syn!