Torild Ankersdatter Fossnes fant gull i veggane på Tveit gård i Tovdal

7. Desember 2011

Når sant skal sies, var det ikke akkurat Torild som fant gullet, ei heller var det gull i vanlig metallisk forstand som ble funnet. Historien begynte faktisk med en ganske uskyldig blodprøve. Kanskje like greit å starte fra begynnelsen?

Dagny Røyneland Hørsdal har vokst opp i Tovdal og er datter til Guro Tveit (gift Røyneland), født i 1922 og oppvokst på Tveit. I godt voksen alder overtok Dagny garden Tveit etter onkelen sin. Hun arbeider på sykehuset i Arendal, og det var hit Torild Ankersdatter Fossnes en dag kom for å få tatt noen blodprøver. Dagny reagerte på navnet hennes. For var det ikke hun som hadde arbeidet med gamle drakter fra Skjeggedal?

- Jeg har en gammel opplut, kunne du være interessert i å se den? spurte hun Torild. Hva svaret ble er det vel ingen som tviler på. Dermed var kontakten opprettet, og et mangeårig samarbeid begynte.

Sondre Hørsdal, sønnen til Dagny, hadde nettopp overtatt odelsgarden. Han gikk i gang med restaurering av det gamle våningshuset fra 1890-årene. Blant annet skulle han skifte ut de gamle vinduene. Da kom de gamle fillene fram. Sondre fikk streng beskjed om ikke å kaste noe.

- Mamma trur visst at det er gull i veggane, sukket Gaute, lillebroren hans. 

Og gull var det, i betydningen kulturverdier med kunnskap om fortiden og budskap til nåtiden.

Det var ikke småtterier som dukket opp etterhvert som restaureringsarbeidet skred frem på Tveit. Torild og Dagny var like begeistret hver gang det dukket opp nye plagg fra dør- og vinduskarmer. Både hele klesplagg og rester av klesplagg. Blant mye annet ble det funnet 10 oppluter og spor av enda to. Det ble også funnet en rekke barneplagg. Totalt over 80 plagg og plaggdeler!

En rekke av disse plaggene er nå rekostruert og har resultert i en utstilling og en vakker bok. Boken har, naturlig nok, fått navnet «Gull i veggane. Folkedrakter fra Tovdal i Åmli.» Her blir funnene dokumentert og hele rekonstruksjonsprosessen beskrevet. Torild har hatt med seg Sigrid Bjørg Ramse som medforfatter. Hun har, som innfødt Tovdøling bidratt med verdifull lokalhistorisk kunnskap. 

Boken er rikt illustrert med gamle fotografier som ytterligere dokumenterer bruken av plaggene. Torild har selv tatt mange bilder av de gamle plaggdelene. Og sist men ikke minst, har Eva Brænd fotografert en rekke både store og små modeller i plaggene Torild pietetsfullt har rekonstruert.

- Det er viktig å begeistre, vet du! sier Torild. - Og skal du begeistre, må bildene være fine.

Det kan vi skrive under på at de er. Spesielt alle bildene av barnedraktene. Dette er virkelig et eksempel til etterfølgelse.

Boken er også pedagogisk veldig bra lagt opp. Er du interessert i å lære om hvordan en bunad blir til, og hvordan en rekonstruksjon foregår, er denne boken «pensum»!

Vi fikk treffe Torild på Hillestadgalleriet en dag i september. Det flotte galleriet ligger idyllisk til i skogen i Tovdal. Ikke et sted man tilfeldigvis kommer forbi, men absolutt verdt omveien. Ikke minst på grunn av den hjemmebakte Hillestadkringlen som serveres i kafeen, og den hyggelige betjeningen i det famliedrevede galleriet.

Her hadde Torild utstilling av sine drakter sammen med tre billedkunstnere.

Hun viser oss rundt i utstillingen og forteller at det har vært viktig for henne å gjenskape de gamle håndverksteknikkene og bruke sømteknikker og metoder som har samsvar med tida plaggene skriver seg fra. Dette var jo en tid da folk lærte gjennom overføring og samhandling mellom generasjonene. Overføringene gikk mellom folk i nærmiljøet, og fra far til sønn og fra mor til datter. Det er dette vi kaller handlingsbåret kunnskap. Nå er denne kunnskapsveien til utforming av klesplagg brutt. Dette bruddet kom på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Da måtte folkedraktene mer eller mindre vike plassen for klær påvirket av bymote og ferdigkjøpte klær. Så for å kunne gjøre et slikt arbeid som Torild nå har utført kreves det både historisk og sømteknisk kunnskap, samt en stor evne til å forstå de fragmentene av tekstiler som dukker opp. Og ikke minst en god porsjon tålmodighet.

 - Prøving og feiling vet jeg mye om, sier Torild. - I kjelleren min er det en eske full med mislykkede forsøk!

Som et eksempel nevner hun et nesten ferdigsydd plagg der hun trodde at fløyelen skulle være svart. Men etter nærmere gransk-ning av sømmer og innsnitt som var godt innelukket i det gamle plagget, viste det seg at fløyelen var blå. 

- Ja, da var det bare på’an igjen, ler Torild.

 I utstillingen er gamle plagg presentert side om side med de nysydde. De er også dokumentert med både nye og gamle fotografier.

 Vi blir slått av hvor godt det nye og det gamle materialet stemmer overens. 

- Hvordan finner du stoffer som er så like de gamle? undrer vi.

- Du vet, jeg leter overalt hvor jeg kommer. Både i utlandet og her til lands, svarer Torild.

- Jeg har hatt veldig fokus på prosjektet, alltid på leiting etter materiale som er så nær opp til de gamle plaggene som mulig. Det har helt klart vært en utfordring. Men valgene er tatt i forhold til de mulighetene jeg har hatt å arbeide med, både når det gjelder materialer og økonomi. Det skotskrutete stoffet her, fant jeg på Felleskjøpet, ler Torild og viser oss en nysydd opplut, pent plassert i glass og ramme sammen med den gamle.

- Felleskjøpet? Vi visste ikke at de selger stoffer der, sier vi.

- Nei da, det var en mannsskjorte. Og jeg kjøpte den største de hadde!  Den er riktignok i bomull. Men den får duge nå i første omgang, selv om originalen er laget av tynn ullmusselin.

- Er de ferdige med restaureringen på Tveit, eller er det håp om å finne enda mer spennende draktmateriale der tror du?

- Ja, hvem veit! svarer Torild. 

- Det er enda noen vinduer igjen på loftet, og Sondre tror det er der alle forklærne ligger gjemt, ler hun.

Kanskje er ikke denne historien helt slutt, da? Vi er i hvertfall spent på fortsettelsen. Og vi lurer selvsagt på hvor mye slikt materiale som ligger skjult i gamle hus andre steder i landet, også. Så oppfordringen til alle som skal pusse opp et gammelt hus må derfor bli: Pass på. Det kan hende det ligger gull i veggane der!

Gull i veggane, Folkedrakter frå Tovdal i Åmli

Forfattere: Torild Ankersdatter Fossnes og Sigrid Bjørg Ramse.

Eva Brænd og Torild Ankersdatter Fossnes.

Utgiver: Åmli boknemnd, 2011. 

Antall sider: 124.

Format: 22 x 27,5 cm.

Pris kr. 300,- pluss porto.

Boken kan bestilles fra Magasinet BUNADs nettbutikk: www.bunad-magasinet.no

Lokalt kan boken kjøpes på Husfliden i Arendal og fra Åmli Boknemnd.


Loading ...
Loading ...