Grevens jernverk knyttet til seg folk fra alle sosiale lag. Ulrica Eleonora - gift Mørch – hørte utvilsomt til i de øvre lag: Hun var datter av overinspektøren ved jernverket i Larvik, Lauritz Fabricius. Hun var født i 1735.
Regningen for brudekjolen til Ulrica Eleo-nora skriver seg fra november 1758 og lyder på 7 riksdaler og 5 skilling, det vil si mer enn prisen på 2 kuer den gang. I dag koster ei ku rundt 15 000 kroner…
Til å lage kjolen gikk det blant annet med hvit og blå silke samt grønn damask til «kan-tusse». Det er en sid kvinnetrøye med legg i ryggen og folder. Den kan også være utformet som en helt sid overkjole. I tillegg er det i regningen oppført grønt lerret til fôr i kledningen, bånd i florettsilke og «Vals find». Det er det samme som hvalbarder, sannsynligvis brukt til spiler i skjørt og liv.
Vi har Ulrica Eleonoras egenhendige signatur og vi har regningen for kjolen hennes. Dessverre mangler selve kjolen. Den må uansett ha vært et syn, dandert over et stort «fiske beens skiørt». Den hadde «helt forckle».
Forkleet var et moteriktig tilbehør til 1700-tallets kvinnedrakt og ble båret av kvinner i alle aldre og sosiale lag. Den gangen kunne de være i alt fra grove tekstiler til tynn lin eller bomull - og silke. De kunne være av ulik lengde og brodert, tamburert eller pyntet med bånd. I England var motemagasiner en rik kilde til forklebroderier på siste halvdel av 1700-tallet. Forklestoff ble gitt til ungjenter for brodering, slik at de kunne øve seg på ulike teknikker. Selve stoffet kunne kjøpes ferdig påtegnet. Forklær av varierende form og lengde holdt seg på moten fram til 1790.
Ulrica Eleonoras kjole var utstyrt med «Smecke» - et mer motepreget ord for bringeduk. Den var også pyntet med «Falblader», dvs. rysjer, bånd av ulike slag og krepiner.
Krepiner kan beskrives som små rosetter laget av flatvalsede metallband, i gull, sølv eller kobber. De var ofte prydet med små knuter, kuler og frynser. I utgangspunktet ble de brukt på militæruniformer, men kunne tydeligvis også brukes på kjoler, kanskje i form av rosetter som holdt sammen stoffolder.
Som nevnt innledningsvis, kan det være vanskelig å få noe eksakt inntrykk av hvordan klærne så ut før bare gjennom skriftlige kilder. Uansett viser disse kildene en variert tekstilbruk og trekk av samtidsmote både i byen og på bygda: Motebevisste vestfoldinger er ikke noe nytt!