Som alltid er det vanskelig å vite om en kilde refererer til en strikket eller sydd trøye når begrepet «nattrøye» brukes uten videreforklaring. Det kan bety begge deler. Det kan se ut som om kongsdatter Leonora Christina eide begge deler. Hun ble arrestert i London i 1663, og satt i fangenskap i Blåtårn i København fra 1663-85. Da hun ble arrstert i London hadde hun en silkenattrøye på. Klærne ble tatt fra henne, men hun fikk senere tilbake «tvende Nattrøjer, en silkebunden og en af hvidnupret Tøj» (Nettsiden AKSP). I hennes memoarer «Jammersminde» forteller hun om sine tider uverdige forhold, og at hun var forbudt «noget, jeg kunde fordrive Tiden med». Men hun hadde fått tak i en synål, og tok i bruk egne klesplagg og sengetøy for å brodere:
-Saa løste jeg mine Baand op i min Nattrøje, som vare brede Livfarve 5 Taftes Baand. Det Silke syede jeg med paa det Stykke Klud, jeg havde, adskillige Blomster med smaa Sting.
Denne nattrøyen kan ha vært den silkebundne. Et annet sted refererer hun til at hun «ville sy nogle Knapper udi min hvide Nattrøje», som kan ha vært den «af hvidnupret Tøj».
Hun beskriver en nattrøye som antakelig var knyttet sammen i front med silkebånd (selv om noen også har tolket det slik at hun rakte opp selve strikkingen for å gjenbruke tråden). De fleste bevarte nattrøyer i Danmark-Norge har splitt i halsen, uten silkebånd. Men Nasjonalmuseet har i sin eie en grønn trøye overbrodert med blomster og med åpning foran. Denne er datert til sent 1600-tall. Norsk Folkemuseum har bl.a. en damaskstrikket trøye med to par silkebånd i halsen, samt en brokadestrikket trøye som er åpen foran og som kan ha vært en type med silkebånd. På Göteborgs Stadsmuseum finnes en rød damaskstrikket variant som er åpen foran og med røde silkebånd. I England ble både strikkede trøyer og sydde trøyer med ornamentalt broderi lukket i front med silkebånd; begge versjoner kaltes «waistcoats» (Ringaard 2014:80).
Nattrøyene, enten de var strikkede eller sydde, var ikke bare for kongsdøtre. I skiftet etter Ingeborg Christophersdatter i Christiania, enke etter handelsmann Hans Madsen, dukker det opp 3 nattrøyer av silke; «en av dem var gammel og blå, to var røde og en av disse hadde flosset innside» (Kjellberg 1987:43). I regnskapet til formynder Christopher Garmand i Os ved Bergen kommer det frem at han mellom 1689 og 1691 bekostet flere strikkeplagg sin myndling Inger Melzou, herunder blå strikkede ermer, rød strikket nattrøye, blå strikket nattrøye, samt en brun nattrøye av silke (Kjellberg 1987:43).
Merk at «nattrøjer» er et populært element i danske folkedrakter. Her er det ikke alltid snakk om silkevarianten, men lokalt tilvirkede varianter i ull eller andre materialer. Disse ble historisk produsert i stor skala lokalt, og utseendemessig er de slektninger av silkevariantene. De fant også veien til Norge, enten som import eller som lokale kopier. Artikkelen her konsentrerer seg primært om de importerte silketrøyene.
Noen nordiske portretter viser kvinner i sorte trøyer med fargerike underplagg med gullbroderte detaljer på hals og mansjetter, for eksempel 1693-portrettet av Maren Rommedal. Her titter et rødt, gullbrodert plagg frem under det sorte livet. Siden skjørtet også er rødt, er det ikke entydig om vi ser en rød kjole med sort trøye over, eller om det er tre separate plagg, hvorav en er en nattrøye. Men man kan jo tenke seg at det var slik trøyene typisk så ut i bruk. Maj Ringgard viser også til to donorportretter i sin artikkel «Silk Knitted Waistcoats»; et fra Nyborg kirke i Danmark som viser et gullbrodert grønt plagg under sort liv, og et fra Ystad kirke i Skåne som viser et tilsvarende gullbrodert rødt plagg under sort liv. Dette kan være avbildninger av nattrøyer i bruk.
På en gravsted ved Århus domkirke kan det dog være en overbevisende avbildning av en hel trøye. Gravstenen er fra ca. 1620, og beskrives slik: «To engler står med firkantet sort speil mellom seg som om de vokter det ukjente eller nattens rike». Trøyene som englene har på seg, har åttebladsstjerner og broderi rundt halsåpningen. Det ser ut som om trøyene skulle beskytte både i livet og døden» (Sundbø 1998:39). Dessverre har jeg ikke selv sett avbildningen, men nevner det som relevant referanse her.
Selv om det kun er kvinner som er nevnt som brukere i eksemplene over her, så var nattrøyer et unisex-plagg. Både menn og kvinner brukte nattrøyer, tilsynelatende like i snitt, farger og broderi. De overlevende eksemplarene i norske museer har ingen særegne tegn som viser om plagget opprinnelig ble brukt av en mann eller en kvinne. Kun størrelsen gir en viss indikasjon, selv om det heller ikke er et entydig bevis.
Eksempler fra Danmark-Norge: Lysblå strikketrøye med broderi, 1650-1700, Kunstindustrimuseet/Nasjonalmuseet Oslo (versjon 1)
Lysblå strikketrøye med broderi, 1650-1700, Kunstindustrimuseet/Nasjonalmuseet Oslo (versjon 2)
Rød strikketrøye med broderi, 1650-1700, Norsk Folkemuseum Oslo