Dette er eit høve til å kle seg i bunad, og det oppmuntrar museet sterkt, fortel min kollega Marta Kondrová. Ungdommane som er med, møtast i forkant, kanskje nokre veker før. Dei øver på songane, dansane og tekstane dei skal framføre – og får informasjon om draktene. Dei som er med og organiserer festen, under støtte av ulike lag og foreiningar, er stort sett historisk korrekt kledd, i følgje Marta. Dei andre som sluttar seg til festen, syter for å kle seg sjølve, og uttrykket deira varierer difor meir. Marta la ikkje skjul på at ho ikkje likar miniskjørta som er i ferd med å komma fram både i og utanfor dei organiserte gruppene, så ei viss endring i bunadene skjer der også. Men det ville vera umuleg å vera del av det organiserte opplegget utan hovudplagg, fortalde ho. Karskjorter, derimot, såg eg nokre lettvintløysingar for. Og ungane har berre sjeldan historisk fottøy, og passform og naturmateriale er ikkje like viktig der som i norsk bunaddebatt.
Neste stopp i paraden er hos «eldre stárek», der ritualet gjentar seg. Så går ferda til «yngre stárka», som blir kalla ut for å vera med på festen, nett på same viset som dei mannlege leiarane. Men så skjer eit viktig skilje. Her blir nemleg den viktigaste gjenstanden henta fram, «hody s právem». Det er eit dekorert sverd som syner at ungdommane har rett til å halde fest. Ofte kan eit skriftleg løyve frå borgarmeistaren vera festa til dekorasjonen. Det er vanskeleg å omsetta eit slikt ord til norsk, men funksjonen kan liknast med ein kommandostav eller eit septer. Det skal vera to slike septer i kvar landsbyfest. I Vážany, den eine byen vi var i, var septeret forma som eit tre eller triangel med banddekor. Der var det heller ikkje noe skilje mellom dei to kommandostavane. I ein annan by, Kostelany var det kunstige blomar og band omkring kommandostaven, og der fekk eg sjå både lite og stort septer, som skilde seg frå kvarandre. Det mindre septeret hadde grunnforma av eit sverd, dekorert med blomar og band. Det andre hadde bogeforma dekorasjonar frå toppen av sverdet ned til handtaket, dekorert med kunstig bladverk, blomar, perler og glitter. Begge hadde eit eple i toppen, som eit ønskje om eit grøderikt år.
Embetsfolka dansar mens dei held i festløyvet, og dei vaktar på dei heile helga. Den som har hand om festløyvet og kommandostaven, er også gjeldande styrar for arrangementet. Frå gammalt kunne det hende at gutar frå nabolandsbyar kom og freista stikke av med denne viktige gjenstanden, og greidde dei det så var det stor skam. Tidlegare hadde dei unge karane oppgåver som stárek heile året, til dei leverte ansvaret vidare. Nå gjeld dette berre for helga landsbyfesten går føre seg.
I løpet av festhelga har dei gjerne to dansefestar. Den fyrste, kvelden før paraden, er med moderne musikk og utan bunad. Den andre, om kvelden paradedagen, er det spelemannslag og hornmusikk – og alle har framleis bunaden på. I noen landsbyar kjøper kulturhuset inn draktdelar og særskilte hovudplagg som berre blir brukt til paraden – i andre landsbyar går ungdommane i eigne bunader. Kor gamle desse festane er, veit eg ikkje, men dei er i alle fall skriftfeste til 1700-talet. Og det ser absolutt ut som dei er like livskraftige som syttandemaitoget vårt.