Begge typene hadde en hardstappet rund valk påsydd i nederkant. Over valken hektet man stakken. En ulempe med valken, var at den hadde lett for å gnage på kroppen under arbeid. Kanskje derfor gikk valken ut av bruk mot slutten av 1800-tallet.
Kvinner som hadde alt på stell, hadde både «kvardagsløstduk», «kyrkjeløstduk» og «søndagsløstduk». Den siste byttet de på seg straks de kom hjem fra kirken. Alle kirkeklærne ble hengt bort med det samme de kom hjem.
Før, som nå, viste kvinnene sin velstand gjennom klærne sine. En velstående kvinne fra Sund viste i 1938 fram overliv hun hadde liggende fra hun giftet seg. Det var 12 stykker. Noen av vadmel og klede, andre av kostbare silkebrokader, atlask og fløyel. Det var grønne overliv, sterkt røde og purpufargede, fiolette og skinnende gule. En fargeprakt som en ikke ventet å finne her ute i øygarden.
Etter gammel skikk hadde jentene grønne overliv, de røde var forebeholdt de gifte kvinnene. Til hverdags var overlivene av «vendavadmel», det vil si kypertvevet, og litt finere bruk liv av «strengavadmel», enskjeft.
Det hvite vadmelet som var beregnet til overliv ble sendt til Bergen for farging. De store fargeriene hadde egne resepter for den grønne og røde fargen som øygardsfolket brukte. Det er resepter som går helt tilbake til 1700-tallet, forteller farger Lampe i Bergen.
Samtidig med at overlivsvadmelet ble farget, bestilte man gjerne et «løstdukemne» med trykte roser. Det var svart trykk på rød eller grønn bunn. Slike overliv var mote i andre halvdel av 1800-tallet. Trykkformene fikk fargerne fra Tyskland og England og noen skar dem ut selv. Nye moter for overliv ble skapt så sent som i 1870-årene. Da vevde eller broderte man hele overlivet med åttebladroser eller andre geometriske ornamenter. Disse storstilte, mangefargede mønstrene i lysende anlin-farger kunne isolert sett virke vel kraftige, men sammen med draktens øvrige plagg ga de et rikt fargespill.
Til stasbruk var det fra gammelt av kjøpestoff i overlivene, det viser både de bevarte originalene og arveskiftene.
Av kjøpestoff nevnes det fra slutten av 1700-tallet «calemancer», kalemank.De kunne være både stripete og «blommete»og i mange farger. Klær av kalemank ble regnet som særlig fint.
Overliv av fløyel og plysj nevnes i skifter fra midten av 1700-tallet og fremover.
Sotrabøndene brukte gjerne de mote-stoffer som var i handelen. Men også stoffer fra bondehandlerne i byen, som hadde satt av en del stoffer spesielt for bøndenes drakter. Dette kunne være kvaliteter som for lengst var gått av moten i Bergen. Blant dem var «krunesars», et ensfarget rødt eller grønt kamgarnsstoff med mønster i samme farge. Det kunne blant annet være seksbladroser, rokokkokartusjer og krokborder. Særlig vakkert var det som ble kalt «fugletøy», et motiv med to fugler på hver side av et tre. Dette er et motiv vi kjenner fra vev og søm på 1500 og 1600-tallet. Det nevnes også kattuner som ble trykket i Bergen på slutten av 1700-tallet.
Et viktig dekorelement på overlivene er kvaringene. De fremhever ikke bare fargen på selve livet, men understreker også formen. Til vadmelslivene vevde man kvaringer i bandgrind med bomulls renning og ull innslag. Til hverdags brukte man også mangefargede bomulls-band som de kjøpte hos skreppekarene. De som ikke hadde kvaringer liggende, sydde to rader i grønt og rødt i «stikke-rand». I 1870-årene ble det brodert kvaringer i korssting på saumlerret, med blomstermønster hentet fra tyske mønsterbøker.
Det var helst på de mørkeblå vadmels overlivene i nordre Fjell at slike border var mote. Ellers har det både til hver-dags og fest vært brukt kjøpeband. Det kunne være blomstraband i silke, fløyel og bomull med svart, kornblå, rød eller sitrongul bunn og med mønsterfarget blomstermønster. Slike band kom i eldre tider fra Bøhmen.
Fra 1827 nevnes krokakvaring i arveskiftene. Det var gule bånd med rødt siksakmønster eller grønne med tilsvarende gult mønster. På en del eldre originale overliv er det brukt ensfargede taftlignende bånd «florettes bånd». De kunne være sitrongule, veronesegrønne eller kornblå.
Innenfor båndene satte man gjerne border i gull og sølv, «tresser» eller «glitreband» ble de kalt. Det var tettvevde kniplingsborder med mønster som på motedraktenes metallborder fra Ludvig den 14. tid.
En sirlig og vakker dekor var også de smale tredde bordene av hvite eller kulørte perler.
Livet ble holdt sammen ved hjelp av sølvsnor med nål, trædd gjennom snøremaljer. Snøremaljer av mange slag og former finnes på Sotra. Fra enkle ringer av stål til støpte av tinn og messing, og til de staselige av sølv med forgylling.