Ordet bunad er gamalt, og har samanheng med bu i tydinga heim. Ordet kjem frå bunaðr på norrønt, som tydde «utstyr til heimen», og etter kvart fekk det den overførte tydinga «utsjånad» eller «ytre kjenneteikn» i moderne norsk. Mot slutten av 1800-talet starta ein å snakka om kledebunad når ein meinte det me nå kallar draktskikk, og ut frå denne bruken blei ordet bunad til det det er nå: namnet på ein gitt type antrekk. Vanlegvis gir me Hulda Garborg æra for å ha introdusert dette omgrepet, og det blei raskt populært.
Dei første bunadene var nokså tilfeldig samansette antrekk av gamle klede frå folkedrakttida, og ein brydde seg ikkje særleg mykje om kva som passa til kva etter tradisjonen. Det var viktigare at alt var norsk og at det var pent etter samtida sine auge, og framfor alt måtte det vera nasjonalt. Nasjonalromantikken var altomgripande, og jo eldre og norskare noko var, jo meir nasjonalt var det rekna for å vera.
På denne tida blei hardingfele, folkedrakt, folkedans og dialektbruk opphøgd til noko ekstra flott som det var verd å ta vare på.
Hulda Garborg bruka sjølv ei raudtrøye frå Aust-Telemark som ytterplagg til stakken ho hadde frå Hallingdal. I vår tid er dette ganske absurd, men under nasjonalromantikken var det heilt prima nasjonalt, og ho burde kanskje i tillegg hatt hardangerskaut for å toppa kransekaka. Garborg reiste mykje i Noreg og lagde mange «nasjonaldrakter» eller bunader ulike stader i landet, meir eller mindre inspirerte av gamle folkedrakter eller annan folkekunst. I starten var desse bunadene laga for å vera danseantrekk, for folkedansen var på frammarsj. Mange av dei er framleis i bruk som lokale bunader.
Etter kvart som interessa for bunadene breidde om seg, kom det også til nye krefter med andre syn. Klara Semb tok til orde for å bevara folkedraktskikkar slik dei var, eller så nær ein klarte å koma. Ho skapte heile antrekk der alle plagga var frå om lag same tid og stad, og der noko mangla, skapte dei nye plagg i stil med dei gamle. Desse bunadene var nærare det me i dag tenker på som rekonstruksjonar, men likevel ikkje så nøyaktig kopierte som det me gjer i dag. Men Klara Semb sitt arbeid var definitivt ein stor og viktig del av grunnlaget for den moderne bunadinteressa.
Nokre av bunadene etter Klara Semb sin filosofi kunne godt bli endra ein del for å vera meir attraktive etter samtida sine estetiske normar. I Aust-Telemark gjorde til dømes Anne Bamle nokre grep for å gi raudtrøyekleda ein ny vår: Broderte sokkar sydde av vadmål blei erstatta av einsfarga, strikka strømper, og broderiet blei flytta til stakkekanten og livstykket. Livlinja kraup også nedover frå rett under (eller over) bysten til kroppen sitt naturlege liv, og trøya fekk eit litt meir moderne snitt enn originalen. Alt dette gjorde at mange fleire følte seg vel i bunaden, og Bamle-varianten av damebunaden frå Aust-Telemark er framleis svært populær.