Vi skal ikke dvele ved problematikken rundt samenes rett til eksistens. Den burde være selvskreven. Her skal vi først og fremst ta for oss drakten til Viktoria, og la henne fortelle hvordan akkurat denne flotte drakten ble til:
Drakten hennes tilhører Nord-samisk område. Viktoria forteller at den ligger innenfor draktområdet for Ofoten og Sør-Troms.
- Pappas slekt, både på mors- og farssiden kommer fra dette området, derfor ble det slik, forklarer Viktoria.
Kofta hennes er sydd av Nina Oskal.
- Hun er en god venninne av mamma og er veldig flink til å sy kofter. Så jeg ble veldig glad for at hun ville sy den for meg.
Og hun forklarer videre:
- Kofta, eller gáktien er min første, og den har blitt et veldig personlig plagg for meg.
Jeg har også en Nordlandsbunad, for mamma har norsk bakgrunn, og jeg veksler litt på å bruke dem, sier Viktoria.
- Kofta mi har ganske tradisjonelle farger. Den er blå, men kunne også ha vært rosa, gul, eller svart, ler Viktoria.
- Du kan jo være litt sprøere i fargevalget til ei partykofte enn til ei høytidskofte. Jeg har valgt fargene til ei mer tradisjonell høytidskofte.
Holbien, som er volangen nederst, forteller også noe om hvor du kommer fra. Min er litt modernisert i forhold til det tradisjonelle: Den har litt mer rynker, noe som gjør at den bølger seg litt mer enn det som er vanlig. Lua forteller også noe om tilhørighet. Det samme gjør halsåpningen og detaljer i ryggen.
- Kofta forteller, som nevnt, at jeg har slekt i Sør-Troms. På den måten føler jeg at kofta mi er en større identitetsmarkør enn Nordlandsbunaden min er, selv om jeg er glad i den, også, sier Viktoria.
- Jeg bruker gjerne Nordlandsbunaden i høytidelige anledninger på mammas side og kofta ved anledninger på pappas side.