Sjur Harby henvender seg til dagens hovedperson, Ole Kristen Tømmerholen:
- Er det snålt å stå her og gi fra seg «Farsarven?
- Ja, det er mye følelser knytta til det, svarer Ole Kristen. - Og kanskje og en liten lettelse, for nå vet jeg at mors og fars arbeid blir ivaretatt og holdt i hevd. Det var jo fars ønske, at det skulle videreføres av en seriøs aktør. Det er jo så mange slags aktører i denne businessen, som lar pengene styre og som kanskje vil «kutte noen svinger» eller forenkle produksjonen for å øke inntjeningen, ved for eksempel å erstatte håndsømmen med maskinsøm. Men med et rekonstruert plagg så er det jo visse kjøreregler. Og det er viktig for meg at dette også videreføres. Jeg ser på folkene hos Husfliden på Hamar som svært seriøse. Så jeg er veldig glad for at de nå tar over mors og fars «livsverk».
- Det er jo nesten et jubileum dette her også, for akkurat den 29. september i 1986, så fikk far beskjeden fra Norsk institutt for bunad og folkedrakt om at bunaden fylte kravene til en god rekonstruksjon.
Sjur Harby: Hvordan var det å vokse opp med foreldre som var så lidenskapelig i forhold til oppgaven?
- Det var sjølsagt sånn at mye av livet våres dreide seg om og spant rundt den bunaden, svarer Ole Kristen. - Systua og produksjonen hadde vi jo hjemme i låven på småbruket, der jeg vokste opp. Mor sto for bunadsømmen og far hadde sitt daglige virke i sparebanken på Løten. Så det var nok der inntekta kom fra. Bunaden var nok mer lidenskap for deres del. Mor var utdannet syerske og var vant med konfeksjonssøm. Men bunadsømmen er jo langt ifra konfeksjon. Så det var nok et stort sprang for henne å gå over fra konfeksjonssøm i en større bedrift, til søm av en rekonstruert bunad i systua på et småbruk i Løten.
- Vi var med på det meste, vi unga, fortsetter Ole Kristen. I 1987 fikk far Hedemarksprisen for arbeidet med bunaden, og jeg husker at jeg fikk være med under prisutdelingen. Men akkurat da var jeg den eneste i familien som ikke hadde bunad. Så da far skulle fotograferes i forbindelse med overrekkelsen, så fikk ikke jeg love til å være med!
- Jeg var 7 år og det gjorde et dypt inntrykk i et barnesinn. Siden har jeg hatt bunad, ler Ole Kristen.
- Kan du huske far din sa noe om hvor vanskelig det var å finne historisk kildemateriale som han kunne bruke i rekonstruksjonsarbeidet? spør Sjur Harby.
- Det husker jeg ikke så mye av, men han leita jo mye på «kistebotner», som dem sa. Han hadde en stor omgangskrets og kjente mange, så han fikk tilgang mange plasser og fant både stoffer og plagg. Han saumfor også gamle skiftepapirer og han så på gamle tegninger og silhuetter. En slik silhuett preget jo også logoen hans. Med denne litt franskinspirerte kjolen, forteller Ole Kristen.
- Når startet din fars interesse for bunad, tror du? spør jeg.
- Interessen for bunad ble nok vekket ganske tidlig hos far. Allerede på 1960-tallet da han var med i BU. Han reagerte på det at når han var på stevner og andre tilstelninger, så var gudbrandsdøler og østerdøler godt representert med sine bunader, men her fra flatbygdene hadde vi ikke noe eget. Og far følte ikke at det ble riktig å velge hverken Østerdals- eller Gudbrandsdalsbunad. Men han savnet å ha en bunad fra sine hjemtrakter, som var flatbygdene på Hedemarken. Så det var da han begynte arbeidet sitt med å finne fram til en lokal draktskikk. Det var et langt løp, men som nevnt, var jo dette for far mer lidenskap enn business.
- Men interessen for håndarbeid og håndverk har han nok hatt med seg fra han var ganske liten. Han var nemlig veldig plaga med allergi, så han ble sendt opp på fjellet når det sto på som verst med blomstringa, sommerstid. Der var han stasjonert det meste av sommeren, med ei godt voksen mor, som drev mye med håndarbeid og kunne lære ham mange teknikker. Og far var nok lærevillig. Tror nok det var der interessen ble vakt i ham. Etter hvert søkte han kunstakademiet i Oslo og kom inn. Han skulle egentlig gå i klasse med Per Spook. Men det falt ikke helt i god jord hos n' bessfar. Å drive med kunst, det var liksom ikke noe jobb. Det var ikke noe «skikkelig arbe». Han var jo sagmester på et lite sagbruk oppi Løtenskogen. Det å være kunstner, det ble sett på som noe rart. Så han frarådet far å slå seg inn på den veien. Dermed ble det ikke noe kunstakademi på ham.
Sjur Harby: - Var det bunadene som førte foreldrene dine sammen også, kanskje?
- Nei det var det nok ikke, svarer Ole Kristen, men begge sang i kor så det var nok der de traff hverandre.